Ακριβώς πριν από δυο χρόνια, το Σεπτέμβριο του 2013, είχα γράψει ένα άρθρο με τίτλο «Το ΑSYAPORT Ραιδεστού απειλεί το λιμάνι μας». Μεταξύ άλλων έγραφα ότι η υπόθεση ΑSYAPORT, στη Θάλασσα του Μαρμαρά, στη
«γειτονιά» μας, φέρνει στο προσκήνιο και πάλι το λιμάνι μας. Το λιμάνι
της Αλεξανδρούπολης, που σαν άλλο «γεφύρι της Άρτας» επί είκοσι χρόνια
φτιάχνεται και ακόμα γίνεται και… ότι …έρχονται φουρτούνες και στα άλλα
λιμάνια μας και μαύρα σύννεφα στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης…
Δυστυχώς, από το ξέσπασμα της κρίσης, καμία κυβέρνηση δεν είχε τη
βούληση να εφαρμόσει τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και το πρόγραμμα
αποκρατικοποιήσεων που συμφωνούσε και υπέγραφε.
Ατέρμονες διαδικασίες και συνδικαλιστικές κωλυσιεργίες, δεν επέτρεψαν
να ολοκληρωθεί μια ορθή λιμενική πολιτική για το εθνικό, γεωπολιτικό
και οικονομικό μας όφελος.
Την τελευταία διετία, και αναφέρομαι αποκλειστικά στον τομέα των
λιμανιών, δίπλα μας, στη Θάλασσα του Μάρμαρα, χτύπησαν τουλάχιστον τρία
προειδοποιητικά καμπανάκια, αλλά κανένας υπεύθυνος στον Έβρο και την
Αθήνα, δεν ανησύχησε :
(α) Στις 16 Δεκεμβρίου 2013, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και
Ανάπτυξης (European Bank for Reconstruction and Development - EBRD)
ανακοίνωσε τη χορήγηση δανείου ύψους 92.000.000 δολαρίων για την
ολοκλήρωση των έργων στο Σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (containers
terminal) του ΑSYAPORT, υπογραμμίζοντας ότι η Τουρκία συνεχίζει να
βελτιώνει τις υποδομές της για να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη
διατήρηση της ισχυρής οικονομικής ανάπτυξής της…
(β) Στις 6 Ιουλίου 2015, το ΑSYAPORT ξεκίνησε τη λειτουργία του,
υπογράφοντας συμφωνία με την Ελβετική MSC (Mediterranean Shipping
Company) τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία διακίνησης
εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο η οποία συνεργάζεται με έναν άλλο
κολοσσό, τη Δανέζικη Maersk και διαχειρίζονται μαζί έναν στόλο 5,7
εκατ. teu.
(γ) Στις 17 Σεπτεμβρίου 2015, η Κινέζικη COSCO (China Ocean Shipping
Company) μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο,
ανακοίνωσε ότι η θυγατρική της, Cosco Pacific, συνεργάστηκε με τις
εταιρείες China Merchants Holding International (CMHI) και China
Investment Corporation (CIC) σχηματίζοντας μια κοινοπρακτική εταιρεία η
οποία, στις 16 Σεπτεμβρίου 2015, υπέγραψε συμφωνία για την απόκτηση του
65% των μετοχών του Kumport Terminal, μέσω του Χρηματιστηρίου της
Σαγκάης, με τίμημα 940 εκατ. $.
Το Kumport Terminal, βρίσκεται στο λιμάνι Ambarli, στην βορειοδυτική
ακτή της Θάλασσας του Μαρμαρά, στην ευρωπαϊκή πλευρά της
Κωνσταντινούπολης. Απέχει 38 χιλιόμετρα από τα Στενά του Βοσπόρου,
δίνοντας «ανάσα» σε αυτά με την περικοπή διελεύσεων από και προς την
περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Είναι ο τρίτος μεγαλύτερος σταθμός
εμπορευματοκιβωτίων στην Τουρκία. Είναι, για να κάνουμε ένα παραλληλισμό
με τα δικά μας, ότι το Ικόνιο στο λιμάνι του Πειραιά. Διαχειρίζεται
ετησίως 1,84 εκατ. teu και έχει τη δυνατότητα να επεκταθεί για να
χειριστεί μέχρι 3,5 εκατομμύρια teu.
Δεν θα αναφερθούμε στα εκατέρωθεν ταξίδια στην Αθήνα και το Πεκίνο
υπουργών και πρωθυπουργών των δυο χωρών, την τελευταία πενταετία, αλλά
μόνο σε μια βαρύνουσας σημασίας επίσκεψη. Στην επίσκεψη του προέδρου της
COSCO, στις 19 Μαΐου 2010, στον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κ.
Παπούλια, όπου τον ενημέρωσε για τις επενδύσεις που ενδιαφέρεται να
κάνει η εταιρεία του στην Ελλάδα.
Πέντε χρόνια μετά, αυτές οι επενδύσεις, ακόμα σέρνονται… οι διαγωνισμοί
τελματώνουν…τα χρονικά όρια εφαρμογής του 3ου Μνημονίου για τα λιμάνια
Πειραιά και Θεσσαλονίκης εξαντλούνται (μέσα στον Οκτώβριο πρέπει να
ολοκληρωθούν οι διαδικασίες πώλησης του 67% των μετοχών τους) …ενώ, στο
λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τα έργα που ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 1995
ακόμη συνεχίζονται….
Την ώρα που στην Ελλάδα πάμε από Κυβέρνηση σε Κυβέρνηση και από εκλογές
σε εκλογές, την ώρα που έχει ξεσπάσει «πόλεμος» για τις ιδιωτικοποιήσεις
των λιμανιών, με επιστολές της ΟΜΥΛΕ (Ομοσπονδίας Μονίμων Υπαλλήλων
Λιμένων Ελλάδος) στον πολιτικό κόσμο της χώρας και προσφυγές στο ΣτΕ, το
τρίτο καμπανάκι, και πάλι μέσω Τουρκίας, δεν φαίνεται να μας ξυπνά.
Αν συνεχίσουμε έτσι, και δυστυχώς δεν διαφαίνεται κάτι διαφορετικό, θα
χάσουμε το σημαντικότερο γεωστρατηγικό και οικονομικό όπλο που
διαθέτουμε, τα λιμάνια μας.
Και όχι απλά θα το χάσουμε αλλά θα το παραδώσουμε αμαχητί στην Τουρκία,
εδραιώνοντας τη θέσης της στο παγκόσμιο εμπορικό και οικονομικό
γίγνεσθαι.
Έλεος.
Αλεξανδρούπολη Σεπτέμβριος 2015
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος ΛΣ (ε.α)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου