Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015

Ερευνα-Σοκ: Τα δυστυχήματα στους δρόμους σκοτώνουν 1.25 εκατομμύρια ανθρώπους ετησίως

Σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, ένας «άγνωστος πόλεμος» διεξάγεται αυτή την στιγμή σε ολόκληρο τον πλανήτη, με πάνω από 1,25 εκατομμύρια νεκρούς κάθε χρόνο. Ο αριθμός αυτό αντιστοιχεί στους νεκρούς από δυστυχήματα στους δρόμους όλου του κόσμου, αν και το νούμερο αυτό παραμένει σταθερό τα τελευταία χρόνια, παρά το ότι αυξάνονται διαρκώς τα οχήματα...

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, τα ατυχήματα στους δρόμους σκοτώνουν περισσότερους άνδρες από γυναίκες, και είναι η μεγαλύτερη αιτία θανάτου νεαρών ηλικίας από 15 έως 29 ετών σε όλο τον κόσμο. Όπως είναι φυσικό, οι χώρες που υποφέρουν περισσότερο είναι οι οικονομικά ασθενέστερες οι οποίες εκτός από την ποιότητα των αυτοκινήτων έχουν και απαράδεκτο οδικό δίκτυο.

Πέρα όμως από τον χαμό των ανθρώπων, αντίστοιχα μεγάλο είναι και το οικονομικό κόστος, με την παγκόσμια οικονομία να χάνει ένα 3% του παγκόσμιου ΑΕΠ, με το αντίστοιχο ποσοστό στις φτωχές χώρες να φθάνει στο 5% του ΑΕΠ τους, με το 90% των θανάτων να εμφανίζονται σ' αυτές παρά το γεγονός ότι διαθέτουν μόλις τον μισό από τον στόλο αυτοκινήτων όλου του κόσμου.

Όπως αναμενόταν, η Αφρική είναι το λιγότερο ασφαλές μέρος για έναν οδηγό, με 26,9 θανάτους ανά 100.000 ανθρώπους για την χρονιά του 2013, με την Ευρώπη ως συγκριτικό μέγεθος να είναι στους μόλις 9,3 θανάτους και πάλι ανά 100.000 ανθρώπους. Και μάλιστα η Αφρική είναι το μόνο μέρος του πλανήτη που τα στατιστικά χειροτερεύουν, όταν παντού αλλού τα πράγματα βελτιώνονται. Από τα δέκα χειρότερα κράτη στην οδική ασφάλεια, τα οκτώ είναι στην Αφρική. Μόνο η Αίγυπτος απαιτεί κάποια μίνιμουμ στάνταρ σε ότι αφορά την ασφάλεια των αυτοκινήτων που κινούνται στους δρόμους της.

Πολλοί επίσης είναι και οι νεκροί προερχόμενοι από πεζούς (περίπου το 40% από το σύνολο όταν στον υπόλοιπο κόσμο είναι μόλις 22%), καθώς στην Αφρική οι δρόμοι εκτός από κακής ποιότητας δεν έχουν και χώρους για να περπατήσουν οι πεζοί. Ένας ακόμα παράγοντας είναι και η κακή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη η οποία οδηγεί σχεδόν σε βέβαιο θάνατο όποιον εμπλακεί σε οδικό δυστύχημα. Οι μοτοσικλετιστές επίσης είναι οι πιο επιρρεπείς στους θανάτους από οδικά δυστυχήματα, με την Ταϊλάνδη, δεύτερη στον κόσμο σε θανάτους, να έχει τρεις στους τέσσερις νεκρούς να προέρχονται από μοτοσικλετιστές.

Μετά την Αφρική, η Μέση Ανατολή είναι η περιοχή με τα περισσότερα ατυχήματα, ακολουθούμενη από την Νοτιοανατολική Ασία, και την Αμερική, ενώ στο πολύ πιο πίσω βρίσκεται η Ευρώπη. Όσο για την χώρα μας, σύμφωνα με την μελέτη του Διεθνούς Οργανισμού, βρισκόμαστε μάλλον ψηλά για τα δεδομένα της Ευρώπης, με 9,1 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους, όμως αρκετές χώρες της πρώην ανατολικής Ευρώπης μας ξεπερνούν κατά πολύ, όπως για παράδειγμα η Ρωσία με 18,9 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους.

Για να γίνουν πάντως οι ανασφαλείς χώρες πιο φιλικές για τους οδηγούς τους, χρειάζονται πολλά να γίνουν. Από το 2010 που ξεκίνησε η έρευνα έχουν προστεθεί πάνω από 16 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα στους δρόμους, τα μισά από αυτά στις φτωχότερες χώρες του κόσμου. Για να γίνει κάτι σημαντικό θα πρέπει κανείς να ξεκινήσει από τις πιο μεγάλες χώρες, οι δέκα εκ των οποίων έχουν τους 700.000 νεκρούς από το 1,25 εκατομμύρια παγκοσμίως. Η Ινδία αντιμετωπίζει την μεγαλύτερη πρόκληση καθώς σύμφωνα με τον Οργανισμό σκοτώνονται ετησίως πάνω από 200.000 άνθρωποι (η κυβέρνηση τους φέρνει στις 137.000). Μέχρι πάντως οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να αντιληφθούν  το μέγεθος του προβλήματος, τα δυστυχήματα στους δρόμους θα σκοτώνουν ετησίως πολύ περισσότερους ανθρώπους στον πλανήτη απ' ότι η μαλάρια, το AIDS και άλλες επιδημίες μαζί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: