Διπλή βαρύνουσα αξία έχει και ΠΟΙΟΣ είναι και ΠΟΙΟΣ το λέει…
Προκάλεσε αντιδράσεις. Κάποιους ενόχλησε.
Ένας δημοσιογράφος, πιθανότατα Γερμανός, είπε ότι η έκθεση έγινε για να δείξει ότι η Μακεδονία είναι ελληνική ενώ δεν είναι.
Εξοργίστηκα τόσο πολύ που του είπα αμέσως...
Ο Αλέξανδρος ήταν Έλληνας ως το μεδούλι του.
Το να πει κάποιος ότι γεννήθηκε στα Σκόπια είναι δείγμα αγραμματοσύνης.
Αντίστοιχη με το να πει ότι ο Σαίξπηρ γεννήθηκε στη Λευκορωσία.»
Ξέσπασε, στη συνέντευξη που έδωσε στην «Καθημερινή» ο Ρόμπιν Λέιν Φοξ
Ένας από τους επιφανέστερους μελετητές της κλασικής αρχαιότητας διεθνώς, έχει ζήσει την ακαδημαϊκή του ζωή στη σκιά ενός ανθρώπου.
Το ομώνυμο βιβλίο του για τον Μεγάλο Αλέξανδρο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1974, όταν ήταν μόλις 27 ετών. Ακολούθησαν κι άλλα βιβλία για το Μακεδόνα στρατηλάτη, καθώς και η 37ετής θητεία του ως καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο New College του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Το 2004, ήταν ιστορικός σύμβουλος στην ταινία «Alexander» του Ολιβερ Στόουν.
Ο Ρόμπιν Λέιν Φοξ διαχωρίζει την ιστορική αλήθεια από το μύθο
«Πρέπει ο Αλέξανδρος να γίνει κατανοητός εντός του πλαισίου, των κοινωνικών συνθηκών και των αξιών της εποχής του.
Πολλοί μελετητές τα τελευταία 40 χρόνια έχουν επιλέξει απλά να τον εξετάσουν μέσα από το πρίσμα σύγχρονων αντιαποικιοκρατικών, αντιμιλιταριστικών αξιών.
Και άρα έχουν πλάσει μία εικόνα ενός αιμοδιψούς δολοφόνου, παρανοϊκού σαν τον Στάλιν, που σκότωσε αμέτρητους ανθρώπους ανά τον κόσμο στην υπηρεσία της φήμης του.
Αυτή η εικόνα όμως δεν έχει επηρεάσει το πώς αντιλαμβάνεται ο πολύς κόσμος τον Αλέξανδρο, ενώ αν ήταν αληθινή, οι ίδιοι οι αξιωματικοί του θα τον είχαν σκοτώσει μία εβδομάδα αφού ξεκίνησε την ασιατική του εκστρατεία.
Πρέπει, ως ιστορικοί του αρχαίου κόσμου, να χρησιμοποιούμε τη γνώση που έχουμε εκ των υστέρων, αλλά και να μπορούμε να την αναστέλλουμε. Δεν μπορούμε να έχουμε απλά το πορτρέτο του Αλέξανδρου μέσω από τα μάτια της -αριστερής- εφημερίδας Guardian!».
Για τον Λέιν Φοξ, η υστεροφημία του Αλέξανδρου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την ερμηνεία των τελευταίων του σχεδίων. «Λέγεται ότι ήθελε να προωθήσει την ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Ευρώπης και Περσίας και την αφομοίωσή τους μέσω γάμου.
Επιπλέον, ήθελε να παίρνει υπό την αιγίδα του και να περιβάλλεται από τους καλύτερους, ανεξαρτήτως της προέλευσής τους και των κοινωνικών τους καταβολών».
Η βαθιά γνώση του κλασικού κόσμου έφερε τον Λέιν Φοξ πρόσωπο με πρόσωπο με σπουδαίες μορφές του θεάματος και της πολιτικής που μοιράζονταν το πάθος του για την αρχαιότητα.
Η σχέση του με τον Ολιβερ Στόουν τον έφερε σε επαφή με τον Φιντέλ Κάστρο, έναν ακόμα φανατικό θαυμαστή του Αλέξανδρου. Πριν από τον Στόουν τον είχαν αναζητήσει ο Σπίλμπεργκ και ο Γκρέγκορι Πεκ, ενώ έχει συζητήσει για τον Θουκυδίδη με τον Χένρι Κίσινγκερ.
Οσο για τον Κάστρο, λέει ότι «τον ενδιέφερε ιδιαίτερα η γνώμη μου για τις δευτερεύουσες εκστρατείες του Αλέξανδρου, γιατί σε τέτοιες μάχες είχε πολεμήσει και ο ίδιος.
Εκανε πολύ δύσκολες ερωτήσεις, σε βαθμό που ανησύχησα ότι δεν είχα προετοιμαστεί επαρκώς! Και γελούσε πολύ. Τον συμπάθησα».
www.nasostsaganelis.gr
www.gatzoli.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου