Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

Νέο αγωγό προτείνει ο Πούτιν – Ξαναζεσταίνεται το ενδιαφέρον για την περιοχή

agogosΓια τις 17 Μαΐου έχει προγραμματιστεί στη Θεσσαλονίκη η τελετή εγκαινίων της έναρξης κατασκευής του αγωγού μεταφοράς αζέρικου φυσικού αερίου TAP, ενώ για τις 28 Μαΐου έχει ανακοινωθεί η επίσκεψη στην Αθήνα του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν, ο οποίος φέρεται να έρχεται με εναλλακτική πρόταση για τη μεταφορά των ποσοτήτων αερίου της Gazprom στην ΕΕ μέσω του σχεδίου του ελληνοϊταλικού αγωγού.

Και κάπου εκεί στο ενδιάμεσο των δύο προαναφερόμενων ημερομηνιών ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης έχει...
καλέσει στην Αθήνα τη Βουλγάρα υπουργό Ενέργειας Τεμενούζκα Πέτκοβα για την πολιτική στήριξη του ελληνοβουλγαρικού αγωγού (IGB) μεταφοράς φυσικού αερίου, καθώς και του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (LNG) ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Δύο έργα που συνδέονται με τον TAP, ώστε η Βουλγαρία και γειτονικά κράτη της να προμηθεύονται αέριο από το Αζερμπαϊτζάν αλλά και το αμερικανικό LNG.

Τα τρία τελευταία επενδυτικά σχέδια στηρίζονται από τους εταίρους της Δύσης (ΕΕ και ΗΠΑ), ενώ για τον ελληνοϊταλικό αγωγό ?αν και είχε χαρακτηριστεί πριν από χρόνια από την Κομισιόν ως έργο κοινού ενδιαφέροντος, στον οποίο συμμετέχουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες Edison και ΔΕΠΑ? η εμπλοκή της ρωσικής Gazprom προκαλεί έντονους προβληματισμούς στους ευρωπαϊκούς και τους αμερικανικούς κόλπους.

Η ελληνική κυβέρνηση, πιστή στο δόγμα που έχουν εκφράσει τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας όσο και ο αρμόδιος υπουργός Πάνος Σκουρλέτης περί πολυδιάστατης ενεργειακής πολιτικής της χώρας, θα επιδιώξει τηρώντας και τις απαραίτητες ισορροπίες να καρπωθεί όσο περισσότερα οφέλη μπορεί από την υλοποίηση των προαναφερόμενων επενδύσεων.

Στις 17 Μαΐου, λοιπόν, στη Θεσσαλονίκη θα γίνουν τα εγκαίνια του TAP με όλες τις επισημότητες, παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα αλλά και των αρχηγών των υπόλοιπων κρατών που εμπλέκονται στο έργο, του Αζερμπαϊτζάν, της Τουρκίας, της Αλβανίας, της Ιταλίας καθώς και της Βουλγαρίας. Παρόντες φυσικά θα είναι και αξιωματούχοι της ΕΕ, των ΗΠΑ, οι οποίοι στήριξαν το project, αλλά και οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας των εταιρειών του TAP.
Ο Trans Adriatic Pipeline (TAP) επιλέχθηκε στα τέλη του Ιουνίου του 2013 έναντι του αγωγού Nabucco West από την κοινοπραξία που διαχειρίζεται το κοίτασμα φυσικού αερίου Σαχ Ντενίζ ΙΙ (Αζερμπαϊτζάν) στην Κασπία Θάλασσα με σκοπό τη μεταφορά σε πρώτη φάση ποσοτήτων 10 δισ. κυβικών μέτρων στην ΕΕ.
Το αζέρικο αέριο θα αποτελεί την εναλλακτική πηγή προμήθειας της Γηραιάς Ηπείρου, η οποία εξαρτάται ενεργειακά σε μεγάλο βαθμό από το φυσικό αέριο της ρωσικής Gazprom. Μέτοχοι του TAP είναι οι εταιρείες BP (20%), SOCAR (20%), Snam S.p.A. (20%), Fluxys (19%), Enagas (16%) και Axpo (5%). Σε ό,τι αφορά τον TAP, ο αγωγός είναι μήκους περίπου 878 χλμ., θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία.
Η επένδυση στο ελληνικό έδαφος εκτιμάται σε 1,5 με 2 δισ. ευρώ και πρόκειται να δημιουργηθούν 8.000 θέσεις εργασίας.
Η απάντηση
 
Στον αντίποδα, η επίσκεψη του Ρώσου προέδρου δεν είναι καθόλου άσχετη με τα εγκαίνια του TAP. Με αφορμή το μνημόνιο που υπέγραψαν πριν από περίπου δύο μήνες η ΔΕΠΑ, η Edison και η Gazprom για την αναβίωση του ελληνοϊταλικού αγωγού, αλλά και την αρνητική τροπή των σχέσεων της Ρωσίας με την Τουρκία, επιδιώκεται να παρουσιαστεί κόντρα στον TAP εναλλακτικός δρόμος μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ, με αγωγό που θα ξεκινά από τη Βουλγαρία και θα διασχίζει την Ελλάδα και την Ιταλία.

Επιπλέον, ρωσικές εταιρείες όπως η Rosneft και η Gazprom φέρονται να ενδιαφέρονται για συνεργασία με ελληνικές επιχειρήσεις. Η πρώτη με τα Ελληνικά Πετρέλαια (εμπορική συνεργασία) και η δεύτερη για συμμετοχή σε κοινοπρακτικό σχήμα με τη ΔΕΗ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Ιδιωτικοποιήσεις
 
Ρωσικό ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η επίσκεψη Πούτιν βέβαια σηματοδοτεί και το ενδιαφέρον των Ρώσων για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους.

Στο παιχνίδι της διεκδίκησής τους εισήλθαν ξανά οι κρατικοί σιδηρόδρομοι της Ρωσίας, με τη Μόσχα να δηλώνει παρούσα στον νέο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε, με την ιταλική Trenitalia, τους ρωσικούς σιδηροδρόμους (RZD) και τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι Ρώσοι βρίσκονται επίσης στη λίστα των υποψήφιων επενδυτών για την πώληση της ROSCO (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) αλλά και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Ο διαγωνισμός για τη ROSCO προχωρεί παράλληλα με αυτόν της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εκτιμάται πως θα οριστεί για το καλοκαίρι.


www.alexpoli.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου