Χαμήλωσε
ο πήχυς για την ελληνο-ρωσική συνεργασία στον τομέα της Ενέργειας και
ιδιαίτερα για τον νέο νότιο αγωγό μετά την επίσκεψη Πούτιν στην Αθήνα,
παρότι ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας Αλεξάντρ Νόβακ επιχείρησε με δηλώσεις του να τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
«Τώρα,
προσπαθούμε να υλοποιήσουμε το έργο... Nord Stream ΙΙ», (σ.σ. τον αγωγό
Ρωσίας - Γερμανίας), δήλωσε ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν, στη
κοινή συνέντευξη Τύπου που έδωσε με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα,
δίνοντας το στίγμα των προτεραιοτήτων της Μόσχας. Πρόσθεσε πάντως ότι
«αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα δουλέψουμε στο Νότο της Ευρώπης»,
διατηρώντας έτσι και το χαρτί αυτό στο τραπέζι, όπως συνηθίζουν οι Ρώσοι
στις περιπτώσεις αυτές.
Ο
νέος νότιος αγωγός είναι το πρότζεκτ που απορρέει από στο Μνημόνιο που
υπέγραψαν τον Φεβρουάριο στη Ρώμη, η Gazprom, η ΔΕΠΑ και η ιταλική
Edison. Oι τρεις εταιρείες συμφώνησαν να εξετάσουν τη δυνατότητα ενός
νέου νότιου διαδρόμου (του South Stream II, όπως αποκαλείται από τους
αναλυτές) για τη μεταφορά ρωσικού αερίου στην Ιταλία με αγωγό από την
Ελλάδα (αναβίωση του παλαιού «Poseidon»).
Ο
πρόεδρος Πούτιν επέρριψε στις παρεμβάσεις των Βρυξελλών και της
Ουάσιγκτον τη ματαίωση του πρώτου South Stream, μίλησε για την Τουρκία
και το πάγωμα του Turkish Stream και διεμήνυσε ότι αυτή τη φορά η Ρωσία
δεν πρόκειται να επενδύσει αν προηγουμένως δεν υπάρξουν οι κατάλληλες
εγγυήσεις.
«Εγγυήσεις»
«Με τους γείτονές μας είμαστε έτοιμοι για την υλοποίηση οποιουδήποτε έργου, αλλά μας χρειάζονται από πριν εγγυήσεις, που αν δεν παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, δεν θα ξοδέψουμε χρήματα σε αυτό. Μάλιστα εδώ υπάρχουν και ζημιές. Εμείς ξοδέψαμε χρήματα και μετά αποκαλύφθηκε ότι δεν γίνεται το έργο», δήλωσε, υπενθυμίζοντας το προχωρημένο στάδιο που βρισκόταν ο South Stream, ο αγωγός από τη Ρωσία στη Βουλγαρία με διασυνδέσεις προς βορρά ως την Ουγγαρία - Αυστρία και προοπτικά προς Νότο σε Ελλάδα και Ιταλία, όταν ματαιώθηκε.
«Με τους γείτονές μας είμαστε έτοιμοι για την υλοποίηση οποιουδήποτε έργου, αλλά μας χρειάζονται από πριν εγγυήσεις, που αν δεν παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, δεν θα ξοδέψουμε χρήματα σε αυτό. Μάλιστα εδώ υπάρχουν και ζημιές. Εμείς ξοδέψαμε χρήματα και μετά αποκαλύφθηκε ότι δεν γίνεται το έργο», δήλωσε, υπενθυμίζοντας το προχωρημένο στάδιο που βρισκόταν ο South Stream, ο αγωγός από τη Ρωσία στη Βουλγαρία με διασυνδέσεις προς βορρά ως την Ουγγαρία - Αυστρία και προοπτικά προς Νότο σε Ελλάδα και Ιταλία, όταν ματαιώθηκε.
Από
την πλευρά του, ο υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας, σε δηλώσεις του στην
Αθήνα, αναφέρθηκε στον νέο νότιο αγωγό δηλώνοντας ότι η Gazprom, η ΔΕΠΑ
και η Edison, συμφώνησαν να εξετάσουν τη δυνατότητα μεταφοράς ρωσικού
αερίου στην Ιταλία με αγωγό από την Ελλάδα. Η ενδιάμεση χώρα δεν
αναφέρεται. «Μπορεί να εξεταστούν διάφορες διαδρομές συμπεριλαμβανομένης
της Τουρκίας ή της Βουλγαρίας», είπε ο κ. Νόβακ, ξεκαθαρίζοντας ότι οι
παραδόσεις μέσω Ρουμανίας δεν εξετάζονται, καθώς η χώρα δεν συνορεύει με
την Ελλάδα.
Ο
«δρόμος» που θα επιλεγεί θα εξαρτηθεί από τις υποδομές που θα
χρειαστούν και θα συμφωνηθούν από τα εμπλεκόμενα μέρη, καθώς και από το
ενδιαφέρον για την προμήθεια ρωσικού αερίου, δήλωσε. Εκτίμησε επίσης ότι
ο αγωγός TAP (Transadriatic Pipeline), o οποίος θα μεταφέρει αέριο του
Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας δεν παρεμποδίζει τα
ρωσικά σχέδια για μία νότια διαδρομή, θεωρώντας μικρές τις ποσότητες του
αερίου που θα μεταφέρει, γύρω στα 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, για τις
ανάγκες της Ευρώπης.
Ο
«Νοrd Stream II» όμως είναι ο βασικός ανταγωνιστής του πρότζεκτ για τον
South Stream II, επισημαίνουν πολλοί αναλυτές, καθώς η λειτουργία και
των δύο θα επιφέρει υπερπροσφορά αερίου.
Ο
«Βόρειος Αγωγός» αποτελεί επέκταση του Nord Stream I με την προσθήκη
δύο επιπλέον γραμμών μεταφοράς που θα διπλασιάσουν τη χωρητικότητα του
υφιστάμενου αγωγού, ο οποίος ενώνει απ’ ευθείας τη Ρωσία με τη Γερμανία.
Στόχος είναι το πρόσθετο αέριο που θα μεταφέρει - ή σημαντικό μέρος
αυτού- να κατευθυνθεί προς την κεντρική και νότιο Ευρώπη. Στο πρότζεκτ
συμμετέχουν εκτός από τη Gazprom, εταιρίες του βεληνεκούς της Shell, των
γερμανικών κολοσσών Ε.ΟΝ και Basf/Wintershall, της αυστριακής OMV και
της γαλλικής Engie (πρώην Gas de France-Suez).
Παρότι
επισήμως, οι Βρυξέλλες εμφανίζονται αντίθετες με το έργο και πολλές
χώρες-μέλη, κυρίως της ανατολικής Ευρώπης (εκτός της Βουλγαρίας) έχουν
υπογράψει κείμενο κατά του πρότζεκτ, εν τούτοις δεν είναι λίγοι όσοι
θεωρούν ότι η Ευρώπη «κλείνει το μάτι» στον συγκεκριμένο αγωγό και στην
Αγκελα Μέρκελ.
www.imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου