Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

Για γέλια και για κλάματα οι εξηγήσεις από το υπουργείο Άμυνας για 500 εκατ....

Τους βουλευτές που μετέχουν στην επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων ενημέρωσε σήμερα σε μια κεκλεισμένων των θυρών συνεδρίαση στο Πεντάγωνο ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος για θέματα του υπουργείου, μεταξύ άλλων και για την απόφαση της κυβέρνησης να διαθέσει 500 εκατ.δολάρια για την ανακατασκευή αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας ηλικίας 50 ετών την ώρα που «βάζει χέρι» στα ταμειακά διαθέσιμα ακόμη και των ασφαλιστικών ταμείων...


Στο επίκεντρο της κριτικής των βουλευτών που μετέχουν στην επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας οι αποκαλύψεις που έχει το ΘΕΜΑ σχετικά με την απόφαση του ΚΥΣΕΑ να εκσυγχρονίσει πέντε... μουσειακά αεροσκάφη τύπου P-3B, απόφαση που ελήφθη στις 15 Μαρτίου εν κρυπτώ και στη συνέχεια αποσιωπήθηκε, ενώ τα κρατικά έσοδα μειώνονται διαρκώς.

Αντιδράσεις για την απόφαση της εκταμίευσης των 500 εκατομμυρίων δολαρίων εκφράστηκαν στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής επιτροπής που συνεδρίασε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ακόμη και από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε την σκοπιμότητα μιας τέτοιας αγοράς αυτή την εποχή, είπε κατά πληροφορίες ο Νίκος Φίλης, βουλευτής Ά Αθήνας και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ. 

Οι εξηγήσεις που δόθηκαν από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας κινήθηκαν στα όρια της φαιδρότητας. Λόγω των διεθνών περιστάσεων -είδατε τι γίνεται στη Λιβύη με τους λαθρομετανάστες που προσπαθούν να φτάσουν στην Ευρώπη- θέλουμε να έχουμε αεροσκάφη μεγάλης εμβέλειας, είπε ο κ. Καμμένος στους βουλευτές της επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας. Αυτό που ο Πάνος Καμμένος δεν διευκρίνισε ωστόσο είναι πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα μέχρι το 2022, αφού ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών προβλέπεται -με βάση τη συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με την αμερικανική Lockheed Martin- να ολοκληρωθεί σε 7,5 χρόνια από σήμερα. Άραγε στο μεσοδιάστημα οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις δεν θα έχουν ακτίνα δράσης μέχρι την... Λιβύη; 

Για να απαντήσει στις αποκαλύψεις από το ΘΕΜΑ, ο κ. Καμμένος αξιοποίησε και τις απόψεις ορισμένων στρατιωτικών για την χρησιμότητα του προγράμματος των 500 εκατ.δολαρίων προκειμένου να αναβαθμιστούν τα P-3B ηλικίας 50 ετών, παρά την άθλια οικονομική κατάσταση της χώρας και το γεγονός ότι οι αγορές όπλων έχουν σχεδόν παγώσει εδώ και 10 χρόνια. 

Μερικές από τις απόψεις που ακούστηκαν ήταν για... γέλια και για κλάματα. Οπως για παράδειγμα τα επιχειρήματα που επιστρέτευσαν ορισμένοι όταν οι βουλευτές ρώτησαν για το έγγραφο της Lockheed Martin, που αποκάλυψε το ΘΕΜΑ της Κυριακής 19 Απριλίου, σύμφωνα με το οποίο «η ενεργοποίηση των P-3B δεν αποτελεί την ενδεδειγμένη επιλογή χαμηλού κόστους και ρίσκου βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα». 

Ναι, βεβαίως, ισχύει το έγγραφο αυτό, είπε ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Βαγγέλης Αποστολάκης στους βουλευτές για την αποκάλυψη του εγγράφου της Lockheed. Κατόπιν τούτου εμείς καλέσαμε ξανά την εταιρεία -ισχύει βεβαίως η έκθεση- αλλά τώρα που τα στελέχη της αμερικανικής Lockheed ήρθαν και είδαν τα αεροσκάφη P-3B από κοντά μας είπαν ότι είναι σε σχετικά καλή κατάσταση και πάντως σε καλύτερη κατάσταση από άλλα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας P-3B που έχουν δει! 


Τι έλεγε το έγγραφο της Lockheed
Στην επιστολή που είχε αποστείλει προς τη Διεύθυνση Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού τον Μάιο του 2013 ο αντιπρόεδρος της Lockheed Ντένης Πλέσσας χαρακτήριζε με τρόπο αδιαμφισβήτητο τη λύση της ανακατασκευής των P-3B ως «μη τεχνικοοικονομικά συμφέρουσα» και ξεκαθάριζε ότι τα παροπλισμένα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού δεν είναι σύγχρονα. Οι αποκαλύψεις αυτές, θα πρέπει να επισημανθεί,  γίνονταν από τη Lockheed Martin, δηλαδή την αμερικανική εταιρεία που έχει κατασκευάσει τα αεροσκάφη P-3B και η οποία τελικώς ανέλαβε φέτος την ανακατασκευή και την αναβάθμιση έως πέντε ελληνικών αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας με απόφαση του πρωθυπουργού, αφού είχε προηγηθεί εισήγηση του υπουργού Εθνικής Αμυνας Πάνου Καμμένου, έναντι 500 εκατ. δολαρίων.

«Η LM Aero (Lockheed Martin Aero), ως κατασκευάστρια εταιρεία των Α/Φ (αεροσκαφών) P-3, είναι η μόνη σε θέση να γνωρίζει και να εκτιμά σωστά τις απαιτούμενες εργασίες για την επέκταση του ορίου ζωής των Α/Φ P-3B όσο και τις δοκιμαστικές πτήσεις που είναι απαραίτητες για την παροχή των πιστοποιητικών πλοϊμότητας που επιβάλλεται να εκδοθούν μετά την εκτέλεση των εκτεταμένων εργασιών συντήρησης», τονίζει ο αντιπρόεδρος της αμερικανικής Lockheed. 

Η περιγραφή που κάνει ο κ. Πλέσσας για τους κινδύνους και το κόστος του προγράμματος, αφού προηγουμένως έχει εξηγήσει ότι είναι ο πλέον αρμόδιος να μιλήσει για την κατάσταση των αεροσκαφών P-3Β, προκαλεί σοκ. Κυρίως όμως δημιουργεί τεράστια ερωτήματα για τη σκοπιμότητα της καταβολής 500 εκατ. δολαρίων ώστε να εκσυγχρονιστεί το συγκεκριμένο οπλικό σύστημα, την ώρα που ο κατασκευαστής των αεροσκαφών, η ίδια η Lockheed, ομολογεί ότι η αναβάθμισή τους είναι ασύμφορη οικονομικά, ενέχει μεγάλο ρίσκο και θα πάρει πολύ χρόνο, άρα η παράδοσή τους στο Πολεμικό Ναυτικό θα καθυστερήσει...

Αποκαλύπτοντας τα συμπεράσματα από μελέτη της Lockheed στα παροπλισμένα P-3B του Πολεμικού Ναυτικού, ο κ. Πλέσσας το 2013 υπογράμμιζε ότι τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας που σήμερα η κυβέρνηση Τσίπρα - Καμμένου αποφάσισε να εκσυγχρονίσει δαπανώντας 500 εκατ. δολάρια από το υστέρημα των πολιτών:

■ Βρίσκονται καθηλωμένα στο έδαφος χωρίς να έχουν εφαρμοστεί εργασίες μακράς αποθήκευσης, γεγονός που επιβαρύνει τα δομικά μέρη και τα συστήματά τους.
■ Θα πρέπει να γίνει συντήρηση όλων των κύριων συστημάτων τους (κινητήρες, έλικες, σύστημα προσγείωσης, ηλεκτρο-υδραυλικά).
■ Τυχόν προσπάθεια ενεργοποίησής τους θα απαιτήσει πολύ πιο εκτεταμένες εργασίες συντήρησης για την επαναφορά τους σε πτήσιμη κατάσταση.

 
«Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, οιαδήποτε εκτίμηση κόστους πριν την ολική αποσυναρμολόγηση των αεροσκαφών και την πραγματική επιθεώρηση της κατάστασής τους δεν είναι πλέον εφικτή», τόνιζε ο κ. Πλέσσας και προειδοποιούσε για το ενδεχόμενο εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του Π.Ν.: «Το γεγονός αυτό αυξάνει το ρίσκο υλοποίησης του προγράμματος σε χρόνο και κονδύλια, καθιστώντας το πλέον μη οικονομικά αποδεκτό».

Αυτά τα έλεγε ο επικεφαλής του γραφείου της Lockheed για τα αεροσκάφη του Πολεμικού Ναυτικού το 2013. Επισημαίνεται ότι τα έξι P-3B παραμένουν παροπλισμένα από το 2009 και προφανώς, εν έτει 2015, η κατάστασή τους είναι χειρότερη απ’ ό,τι το 2013, όταν δηλαδή συντάχθηκε η επιστολή του κ. Πλέσσα προς το Πολεμικό Ναυτικό.

Θα έλεγε κανείς ότι έπειτα από μια τέτοια παρουσίαση των δεδομένων για το οικονομικό κόστος και τους κινδύνους από μια ενδεχόμενη προσπάθεια αναβάθμισης των παροπλισμένων αεροσκαφών P-3Β από την ίδια τη Lockheed, δεν θα υπήρχε πολιτική ηγεσία που θα λάμβανε την απόφαση να ζητήσει τον «εκσυγχρονισμό» των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας. Κι όμως, παρά το γεγονός ότι η αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία έλεγε με τρόπο που δεν χωρά παρερμηνεία ότι η ανακατασκευή των P-3B δεν είναι τεχνικοοικονομικά συμφέρουσα, η κυβέρνηση των κυρίων Τσίπρα και Καμμένου έλαβε την απόφαση να υλοποιήσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού! Και μάλιστα με διαδικασίες-εξπρές, αφού το υπουργείο Εθνικής Αμυνας πέρασε το πρόγραμμα από ΚΥΣΕΑ, έλαβε την έγκριση του πρωθυπουργού και εκταμίευσε προκαταβολή ύψους 45 εκατ. δολαρίων, ενεργοποιώντας τη σύμβαση μέσα σε 15 μέρες, ενώ παραλλήλως «λησμόνησε» να εκδώσει μια τυπική -έστω- ανακοίνωση για το πρόγραμμα, προς ενημέρωση των πολιτών!

Στην ίδια επιστολή της 7ης Μαΐου του 2013, ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin πρότεινε στο Πολεμικό Ναυτικό, αντί της ανακατασκευής των P-3B του Πολεμικού Ναυτικού, να ληφθεί απόφαση για προμήθεια των νεότερων αεροσκαφών P-3C από τα αποθέματα του Αμερικανικού Ναυτικού, επισημαίνοντας ότι η λύση αυτή θα κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο λιγότερα χρήματα, ικανοποιεί πλήρως τις μακροπρόθεσμες ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και παραλλήλως καλύπτει τις βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις του Ναυτικού με αεροσκάφη «πολύ πιο σύγχρονα από τα υφιστάμενα αεροσκάφη του Π.Ν.»...

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
fonaklas.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: